Můj první dotek z tuningem

 Ještě před tím, než jsem tuto stránku poprvé před X lety zakládal, byl jsem velký nadšenec do upravených aut. Zajímalo mě úplně všechno co se tohoto odvětví týkalo. 

 Nebudu vám nic nalhávat, když jsem dostal řidičák, a měl své první auto (Fiat 131 Mirafiori) zaparkované u kamaráda v garáži, byl jsem ještě student a do kapsy jsem měl hodně hluboko. Takže o nějakém tuningu vlastně nemohla být řeč, protože první co jsem musel řešit bylo, abych měl vůbec na benzín, ale ani na ten kolikrát peníze nebyly :-( 

 Nezbylo nic, než začít chodit na brigádu, aby jsem to své první autíčko mohl trošku "vymazlit". Když uplynul první měsíc brigády a v ruce se mi objevila výplata, začalo snad to největší dylema v mém životě. Pamatuju si to jako by to bylo včera, stál jsem u svého auta, prohlížel si ho od předu do zadu, z leva do prava, a nevěděl jsem čím začít. No pravdou je, že v hlavě jsem moc dobře věděl kam ty peníze utopit, jak říkal můj táta, nejdřív dej to auto dopořádku a pak si můžeš něco ladit. Mě bylo tenkrát čerstvých 18let a to jsem teda tátu rozhodně poslechnout nechtěl, už z principu :-)

 No dobře, poslouchat se musí, alespoň trochu, takže jsem zašel do prodejny autodílů, koupil jsem olej a filtry, a udělal jsem základní údržbu. Pak jsem dotankoval plnou nádrž a byl jsem zase na začátku, peněz už moc nezbývalo a přede mnou celý měsíc. 

 No nic, šel jsem do toho, zabrousil jsem do tuningového obchodu a začal nakupovat, samozřejmě můj rozpočet byl značné omezený, takže první po čem jsem sáhl byly barevné parkovačky (samo v barvě vozu), k tomu mi byly od prodavače doporučené stroboskopy, na které se daly dát barevné převleky. "no super, to taky beru". A co dál? Na regálu v rohu obchodu na mě svítil krásný naleštěný koncový díl výfuku, ale ta cenovka byla závratná, na to jsem opravdu nedosáhl... Co se dalo dělat, další měsíc brigády to jistí. Při odchodu z obchodu jsem si všiml chromových pedálů, no ty my nesměly chybět :-) 

 Takže propriety na můj první tuningářský zážitek byly nakoupeny a šlo se na věc. Barevné parkovačky nebyl problém vyměnit, to jsem zvládnul levou zadní. A pak přišly na řadu stroboskopy, rozbalil jsem krabičku, rozmotal drátky a zkusil připojit na baterku jestli fungují, no efekt byl skvělej, blikaly fakt hezky :-) Ale pak nastala otázka "kam je dám?" na to jsem před tím fakt ani nepomyslel. No je jasné že do světel, zas tak hloupej jem ve svých 18-ti letech nebyl, i když to tak někdy asi vypadalo, ale fakt, jak je do těch světel dostanu? S touto otázkou jsem zamířil ke svým kamarádům, kteří mi poradili, ať udělám díru do paraboly ve světle. I když se mi do toho moc nechtělo, nic lepšího mě nenapadlo. Vyndal jsem světla z auta a vrtačkou jsem do parabol udělal díry. Na to, že jsem byl na manuální práce celkem levej, musel jsem se pochválit, protože stroboskopy tam padly svěle, stačilo jen natáhnout kabely od baterky a udělat v palubce vypínač. I to se mi moc dobře povedlo a vše fungovalo na jedničku :-) Poslední co mi v igelitce s logem tuningového obchodu zbylo byly chromové kryty pedálů. Po pečlivém prostudování návodu na montáž jsem zjistil, že množství mého nářadí není zrovna valný, a že opravdu nemám tak malý imbus na utažení šroubků. Naštěstí kamarád, v jehoš garáži, teda v garáži jeho táty,  kde jsem svého mazlíka parkoval, měl nářadí dost. Zanedlouho byly mé pedály krásně chromové a na mé tváři se objevil široký blažený úsměv :-)

 To byl tedy můj první dotek s tuningem, a musím říct, že i když to byly jen drobnosti, které jsem autu dopřál, pocit z toho byl skvělý. Konečně jsem "tunil" něco sám na svém autě :-) A přes to, že to spoustu lidí moc neocení, mě to dělalo radost hooodně dlouho. 

 A co bylo další měsíc, po výplatě z brigády? To napíšu v dalším článku. 

Stejně tak, jako jsem vám popisoval první kontakt s tuningem, musím se přiznat, že toto je můj první článek který jsem zkusil ze svého života napsat. Snad, pokud si to vůbec někdo přečte, ba dokonce dočte do konce, se u toho nebude nudit a třeba si počká na další pokračování :-)

Mějte se fajn Jirka.